TRIP REPORTS

2009.VI.20-23., ROMANIA, Baile Herculane

Idén ismét ellátogattunk a magyar rovargyûjtõk búcsújáróhelyére, a romániai Herkulesfürdõre. Szelenczey Béla barátom elhozta öccsét is Lacát és unokatesója Németh Gyõzõ is velünk tartott. Így velem együtt négyen vágtunk neki a kb. 500 kilométeres útnak péntek este.

Már világosodott, amikor beértünk a városba. Alig egy órányi, kocsiban való, kényelmetlen alvás után, teljes menetfelszereléssel indulhattunk neki a Feregari-szurdokon át a Domogled 1105 méteres csúcsának.

A szurdok bejáratánál feltöltöttük vizespalackjainkat (4-5liter fejenként), és már indultunk is tovább.

Az elsõ állat, ami a hálóba került egy nyár közepi virágdíszbogárfaj, az olümposzi virágdíszbogár
(Anthaxia olympica).

Hegyvidéki állat a barna bokorpattanó (Pheletes querceus)

A magasabban fekvõ bükkös kidõlt gyertyánjain tövisnyakú bogarak futkostak, mint pl. a karcsú tövisnyakúbogár (Nematodes filum), vagy a képen látható kétszínû tövisnyakúbogár (Isorhipis marmottani).

Az Isorhipis marmottani lárvája kemény, száraz faágakban fejlõdik. Ilyen ágakat gyûjtöttünk, melyekbõl itthon tucatnyi imágó bújt elõ.

Több órányi erõltetett menet után végre elértük a fenyveszónát, és a már jól ismert bánáti feketefenyõket
(Pinus nigra banatica)

Az alacsonyabb fákról nyolcfoltos díszbogakat (Buprestis octoguttata) tudtam kopogtatni.

Egy korhadó rönk pedig fogasnyakú gyászbogarakat (Menephilus cylindricus) rejtett.

Fenyõrõl kopogtattam a barna álormányost (Sphariestes castaneus). (fénykép: György Z.)

A magas fákat lombhálózva és egyelve is fogtunk pár bogárfajt, például: Anthaxia kubani, Calcophora intermedia, Selatosomus aeneus.. Az egyre erõsödõ szél ellehetetlenítette a további gyûjtést, így késõdélután a sûrûbb erdõrészben kerestünk menedéket. A fákat tépõ szélvihar közepette aludtunk el, de balszerencsénkre éjfél körül még az esõ is eleredt. Ezt sátor híján igen rosszul viseltük.

Másnap lefelé menet barátaim ezt a fiatal homoki viperát (Vipera ammodytes) fogták.

A következõ két napot a Cserna-völgyben terveztük eltölteni. Sajnos az idõjárás, ahogy mondani szokták nem volt kegyes hozzánk. Két éjjel és fél napig folyamatosan szakadt az esõ. Az odaérkezésünkkor még kristálytiszta folyók és patakok megáradtak, és kávé-színû folyamként kavarogtak.

A nedves idõ elõcsalta a kétéltûeket. Foltos szalamandra (Salamandra salamandra).

Barna varangy (Bufo bufo).

Azért bogár is akadt. Két esõ közt fûhálózni is tudtam, így került elõ ez az
hengeres tövisnyakúbogár (Xylophilus testaceus).

Lacáék sem tétlenkedtek. Korhadt fából gyûjtötték ezt a nyolcpettyes virágbogarat (Gnorimus variabilis).

Rostálással pedig ez apró gyászbogár, a Reitter-avargyászbogár (Laenna reitteri) több példányát sikerült begyûjteni.

Közepesnek mondható eredménnyel, borús idõben indultunk haza.

Copyright © 2009. Hungarian Natural History Museum, Department of Zoology, Coleoptera Collection